Ένα βράδυ, ο Μ. Πλέσσας είχε επισκεφθεί τον Λ. Παπαδόπουλο στο σπίτι του, όταν ο δεύτερος δέχθηκε τηλεφώνημα από την εφημερίδα «Τα Νέα» στην οποία εργαζόταν από τότε ως δημοσιογράφος. Περιμένοντάς τον, ο Μίμης Πλέσσας χάζευε κάποια χαρτιά απλωμένα στο γραφείο του. «Αρχισα να διαβάζω κι ένιωσα να με πλημμυρίζει μια ανείπωτη τρυφεράδα. Τα γραπτά του Λευτέρη περιέγραφαν τα εφηβικά μου χρόνια στην Κατοχή. Μάζεψα όσα βρήκα εκεί μπροστά μου - ήταν δώδεκα», αναφέρει ο συνθέτης. Με τα τραγούδια ανά χείρας, ο Μ. Πλέσσας ζήτησε από τον Λ. Παπαδόπουλο την άδεια να τα μελοποιήσει. Ο στιχουργός τού τα έδωσε απρόθυμα. Δεν πίστευε ότι μπορούσαν να γίνουν τραγούδια, αφού μόνο ένα από αυτά είχε την παραδοσιακή μορφή «κουπλέ - ρεφρέν».
Δύο μέρες μετά ο Μίμης Πλέσσας τα είχε συνθέσει όλα (και τα δώδεκα). Οι δύο δημιουργοί παρουσιάζουν τα τραγούδια στον τότε διευθυντή της ΛΥΡΑ Αλέκο Πατσιφά, ο οποίος δίνει και τον τίτλο στο έργο: «Ο Δρόμος». Η προετοιμασία του δίσκου συνεχίζεται με τους ίδιους αστραπιαίους ρυθμούς:
Η ηχογράφηση της ορχήστρας στα στούντιο της «Κολούμπια» κρατάει μόνο δέκα ώρες. «Λες και οι μουσικοί που ήρθαν για να παίξουν ήξεραν από πριν το έργο!», σημειώνει ο Μ. Πλέσσας. Δύο μέρες μετά, έρχονται οι τραγουδιστές (Γιάννης Πουλόπουλος, Ρένα Κουμιώτη και Πόπη Αστεριάδη) και ηχογραφούν «μια κι έξω» τα τραγούδια.
Δύο μέρες μετά ο Μίμης Πλέσσας τα είχε συνθέσει όλα (και τα δώδεκα). Οι δύο δημιουργοί παρουσιάζουν τα τραγούδια στον τότε διευθυντή της ΛΥΡΑ Αλέκο Πατσιφά, ο οποίος δίνει και τον τίτλο στο έργο: «Ο Δρόμος». Η προετοιμασία του δίσκου συνεχίζεται με τους ίδιους αστραπιαίους ρυθμούς:
Η ηχογράφηση της ορχήστρας στα στούντιο της «Κολούμπια» κρατάει μόνο δέκα ώρες. «Λες και οι μουσικοί που ήρθαν για να παίξουν ήξεραν από πριν το έργο!», σημειώνει ο Μ. Πλέσσας. Δύο μέρες μετά, έρχονται οι τραγουδιστές (Γιάννης Πουλόπουλος, Ρένα Κουμιώτη και Πόπη Αστεριάδη) και ηχογραφούν «μια κι έξω» τα τραγούδια.
Ο δίσκος κυκλοφορεί, ξεπερνά τις 50.000 πωλήσεις (έχει καταχωριθεί ως ο πρώτος «χρυσός» ελληνικός δίσκος) αλλά -εν μέσω δικτατορίας- δεν παίζεται από το κρατικό ραδιόφωνο. Το βασισμένο στα τραγούδια του δίσκου θεατρικά έργο «Ο δρόμος», που παρουσιάζεται στο θέατρο «Κατίνα Παξινού», κατεβαίνει εσπευσμένα λόγω παρεμβάσεων της λογοκρισίας. Μόνο μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας ο δίσκος θα δείξει τη δυναμική του. Τα τραγούδια γίνονται -το ένα μετά το άλλο και με προεξάρχον το «Αγαλμα»- επιτυχίες. Μέχρι σήμερα, ο «Δρόμος» έχει πουλήσει πάνω από 2.000.000 αντίτυπα και είναι ο πιο εμπορικός δίσκος στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.
Δ. ΜΠΑΚΑ - Από το ένθετο «100 δίσκοι και η ιστορία τους» της Καθημερινής 19/6/2003
Ο ΔΡΟΜΟΣ
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ερμηνεία: Γιάννης Πουλόπουλος, Ρένα Κουμιώτη, Πόπη Αστεριάδη
LYRA 1969
Ο κατάλογος των τραγουδιών του δίσκου με έξι κομμάτια στην κάθε πλευρά
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ερμηνεία: Γιάννης Πουλόπουλος, Ρένα Κουμιώτη, Πόπη Αστεριάδη
LYRA 1969
Ο κατάλογος των τραγουδιών του δίσκου με έξι κομμάτια στην κάθε πλευρά
Πλευρά Τίτλος Ερμηνευτής
Α1 Γέλαγε η Μαρία Γιάννης Πουλόπουλος
Α2 Φραγκοκλησά Γιάννης Πουλόπουλος - Πόπη Αστεριάδη
Α3 Μέθυσ' απόψε το κορίτσι μου Γιάννης Πουλόπουλος
Α4 Ο Τρελλός Γιάννης Πουλόπουλος
Α5 Πρώτη φορά Ρένα Κουμιώτη
Α6 Πήρα σύννεφο δυο τόπια Γιάννης Πουλόπουλος
Β1 Ξημερώνει Κυριακή Γιάννης Πουλόπουλος
Β2 Η Μυρσίνη βάζει τ' άσπρα Γιάννης Πουλόπουλος
Β3 Δώδεκα μαντολίνα Γιάννης Πουλόπουλος
Β4 Το Άγαλμα Γιάννης Πουλόπουλος
Β5 Δώσε Μου Το Στόμα Σου Ρένα Κουμιώτη
Β6 Έπεφτε Βαθειά Σιωπή Γιάννης Πουλόπουλος
Το πρόσωπα και οι τοποθεσίες όπως η οδός Φυλής, το άγαλμα, η Μυρσίνη και ο τρελός, υπήρχαν στην πραγματικότητα. Το "Ξημερώνει Κυριακή" γράφτηκε για να θυμίζει την προσμονή για την δημοκρατία την περίοδο της Χούντας.
Όλα τα τραγούδια, εκτός απ' το «Ξημερώνει Κυριακή» και η «Φραγκοκκλησά» δεν έχουν ρεφρέν.
Το διάβασα στο: http://antikleidi.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου