Μεριστικές Ρουλέτες για τη διδασκαλία των κλασμάτων σε Δημοτικό και Γυμνάσιο
Για τη διδασκαλία των κλασμάτων στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο έχουν, κατά κόρον ίσως, χρησιμοποιηθεί μοντέλα με βάση το εμβαδόν, όπως κυκλικές τούρτες, πίτες και πίτσες. Τα μοντέλα αυτά αν και αρκετά παραστατικά είναι στατικά, δηλαδή δεν έχουν δυναμικό χαρακτήρα.
Οι μεριστικές ρουλέτες είναι ένα παιχνίδι, όπου οι παίκτες μοιράζονται τα κομμάτια μιας «πίτας» ιδιόρρυθμης και δυναμικής: τα κομμάτια της δεν είναι ίσα και γίνεται διαρκώς κλήρωση (η “πίτα” μετατρέπεται σε «ρουλέτα»). Σκοπός δεν είναι οι παίκτες να κερδίσουν χρήματα, αλλά να κατακτήσουν αυτοδύναμη γνώση για τα κλάσματα, τις γεωμετρικές αναπαραστάσεις τους και να δώσουν ένα νόημα στην πρόσθεση κλασμάτων μέσα από μια συναρπαστική εμπειρία παιχνιδιού, όπου θα μπορούν να αλλάζουν και μέρος των κανόνων έτσι στη διαδικασία της μάθησής τους. Μια τέτοια βιωματική εμπειρία προκαλεί περισσότερο τη σύμπραξη και την ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών, παρά τον ανταγωνισμό με σκοπό την εύνοια του δασκάλου προς τους μαθητές που τα “καταφέρνουν” καλύτερα.
Στο συνέδριο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, που έγινε στην Βέροια τον Νοέμβριο του 2014, είχαμε παρουσιάσει εγώ και ο Επίκουρος καθηγητής του Μαθηματικού Τμήματος Τάσος Πατρώνης εισήγηση με θέμα:
Μεριστικές Ρουλέτες: Αλλάζουμε το παιχνίδι για να συμμετάσχουμε στο σχέδιο της μάθησης μας.
Πρακτικές και καινοτομίες στην εκπαίδευση και στην έρευνα
Στο συνέδριο αυτό παρουσίασα την ψηφιακή έκδοση του παιχνιδιού.
Η σημερινή δημοσίευση περιλαμβάνει δύο αρχεία Geogebra, το παιχνίδι σε δύο εκδοχές, η πρώτη για δύο παίχτες (τρεις περιπτώσεις) και η δεύτερη για τρεις παίκτες καθώς και αντίγραφο της εισήγησης του Συνεδρίου που αναφέρω πιο πάνω, όπου υπάρχει όλο το σκεπτικό του παιχνιδιού.
Το διάβασα στο fresh-education.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου