Φθινόπωρο. Η ώρα της συγκομιδής των ροδιών. Ρόδι, έμβλημα θεοτήτων, σύμβολο καλοτυχίας, αφθονίας, μακροζωίας μα και γονιμότητας. Αυτό το υπέροχο φρούτο ενέπνευσε τόσους πολλούς διάσημους ζωγράφους. Ας απολαύσουμε 18 από τους πιο ωραίους πίνακες της παγκόσμιας ζωγραφικής.
Το Ρόδι είναι φρούτο που ωριμάζει μόνο πάνω στο δένδρο κι όχι μετά τη συγκομιδή όπως άλλα.
Η Συγκομιδή των Ροδιών γίνεται από το τέλος Σεπτεμβρίου μέχρι το Νοέμβριο.
Νεκρή φύση με ρόδια – Boris Μιχάιλοβιτς Kustodiev – 1910
Το ρόδι πρωτοεμφανίστηκε στην Περσία, και σιγά-σιγά προχώρησε στην Iνδία, βόρειο Aφρική, Eυρώπη, Kίνα και Aμερική.
Ρόδια – Νικηφόρος Λύτρας
Το δέντρο ήταν γνωστό στην αρχαία Ελλάδα. Στον Όμηρο και στην Οδύσσεια υπάρχει αναφορά στη ροδιά. Ειδικότερα, αναφέρεται ότι το φυτό καλλιεργούνταν στους κήπους του βασιλέα Αλκίνοου. Ο Θεόφραστος την αναφέρει ροιά ή ρόα. Ήδη από την αρχαιότητα, χρησιμοποιούσαν τη φλούδα της στη βυρσοδεψία και στην ιατρική.
Valdemosa: Ροδιές – John Singer Sargent – 1908
Στην Αρχαία Ελλάδα, το ρόδι συμβόλιζε τη ζωή και την αναγέννηση.
Ρόδια- Γιώργος Ιακωβίδης – 1920-1932
Σ’ αυτές τις κάτασπρες αυλές όπου φυσά ο νοτιάς
σφυρίζοντας σε θολωτές καμάρες, πέστε μου είναι η τρελή ροδιά
που σκιρτάει στο φως σκορπίζοντας το καρποφόρο γέλιο της
με ανέμου πείσματα και ψιθυρίσματα, πέστε μου είναι η τρελή ροδιά
που σπαρταράει με φυλλωσιές νιογέννητες τον όρθρο
ανοίγοντας όλα τα χρώματα ψηλά με ρίγος θριάμβου;
Από την “τρελή ροδιά” του Οδ. Ελύτη (ολόκληρο το ποίημα εδώ)
Η Παναγία των Ροδιών – Sandro Botticelli – 1487
Σύμφωνα με τα ισλαμικά κείμενα, ο παράδεισος που περιγράφεται στο Κοράνι, περιλαμβάνει 4 κήπους με πηγές, σκιές και φρούτα, ένα από τα οποία είναι το ρόδι.
Τρία Ρόδια και δύο μήλα – Pierre Auguste Renoir
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το έθαβαν μαζί με τους νεκρούς τους, ενώ αποτελεί ένα από τα τρία «ευλογημένα φρούτα» του Bουδισμού. Χρησιμοποιήθηκε ως διακοσμητικό στοιχείο στο ναό του Σολομώντα και στους μανδύες των ιερέων και αναφέρεται στο Άσμα Ασμάτων στην Παλαιά Διαθήκη.
Λουλούδια ροδιού – Marianne North – 1875
Ο χυμός του ροδιού αντιπροσωπεύει τα τρία τέταρτα του βάρους του.
Παναγία και παιδί με Ρόδι (Επίσης γνωστό σαν The Dreyfus Madonna) – Lorenzo di Credi – 1480
Ο φλοιός των καρπών είναι πλούσιος σε ταννίνη και χρησιμοποιείται στην κατεργασία των δερμάτων, ακόμα και στη βαφή των μαλλιών.
Προσερπίνα- Dante Gabriel Rossetti –
Το ρόδι είναι το μυστικιστικό φρούτο των Ελευσίνιων Μυστηρίων. Τρώγοντάς το, η Προσερπίνα (η αντίστοιχη θεότητα Περσεφόνη στη ρωμαική μυθολογία) δεσμεύεται στο Βασίλειο του Πλούτωνα.
Ο ελληνικός μύθος λέει ότι την Περσεφόνη την άρπαξε ο Άδης καθώς αυτή μάζευε λουλούδια στην πεδιάδα της Νύσσας. Εκεί την έκανε σύζυγό του και βασίλισσα του Κάτω Κόσμου. Η μητέρα της, η θεά Δήμητρα, την αναζητούσε επί εννιά μέρες και περιπλανιόταν στη Γη αναζητώντας την, ώς που τη δέκατη μέρα ο Ήλιος και η Εκάτη τής αποκάλυψαν την αλήθεια για την πράξη του Άδη και τη συναίνεση του Δία. Η θυμωμένη θεά εγκατέλειψε τη συντροφιά των θεών και πήγε στην Ελευσίνα, όπου υπηρέτησε μεταμφιεσμένη στο παλάτι του βασιλιά Κελεού. Πριν φύγει από το παλάτι, αποκαλύφθηκε και ζήτησε από τους κατοίκους να χτίσουν ένα ναό προς τιμήν της. Πέρασε ένας χρόνος από τη στιγμή που η θεά άρχισε να περιπλανιέται και η Γη παρέμενε άγονη, οπότε ο Δίας αποφάσισε την επιστροφή της Περσεφόνης στη μητέρα της. Ο Άδης δεν μπορούσε παρά να συμμορφωθεί με την απόφαση. Παρ’ όλα αυτά, πριν επιστρέψει την Περσεφόνη, της έδωσε να φάει ένα ρόδι. Αυτό σήμαινε ότι η Περσεφόνη έπρεπε να περνά το ένα τρίτο του χρόνου με τον άντρα της στον Κάτω Κόσμο πριν επιστρέψει στον κόσμο των ζωντανών. Αφού επέστρεψε η κόρη της, η Δήμητρα αποκατέστησε τη γονιμότητα της γης και μύησε τους Ελευσινίους στις τελετές προς τιμήν της
Ροδιά στη Μαγιόρκα – John Singer Sargent – 1908
Κάποτε όταν ζούσα στην καρδιά μιας ροδιάς , άκουσα ένα σπόρο να της λέει :
« Κάποια μέρα θα γίνω δέντρο κι ο αγέρας θα τραγουδάει ανάμεσα στα κλωνιά μου. Ο ήλιος θα χορεύει πάνω στα φύλλα μου και θα΄μαι δυνατό δέντρο κι όμορφο , στις εποχές όλες μέσα.. ».
Ύστερα μίλησε κι άλλος ένας σπόρος κι είπε:
«Όταν ήμουν νιος σαν εσένα είχα κι εγώ τέτοιες απόψεις, μα τώρα που μπορώ να μετρώ και να ζυγίζω τα πράγματα, βλέπω ότι οι ελπίδες μου τρέφονται του κάκου. »
Κι ένας τρίτος σπόρος μίλησε κι αυτός: « Δεν βλέπω τίποτα που να προμαντεύει, για εμάς, ένα τόσο μεγαλειώδες μέλλον .»
Κι ένας τέταρτος είπε :
« Όμως τι φενάκη θα΄ταν η ζωή μας χωρίς προοπτικές μεγαλοσύνης ».
Είπε ένας πέμπτος :
« Γιατί να διαφωνούμε για το τι θα γίνουμε, αφού το τι είμαστε δεν ακούμε καν…»
Μα ένας έκτος απάντησε : « Εκείνο που είμαστε αυτό θα εξακολουθήσουμε να είμαστε…»
Κι ένας έβδομος είπε :
« Έχω τόσο ξεκάθαρη ιδέα για το καθετί πως θα γίνει, μα και να μην μπορώ να τη ντύσω με λέξεις !»
Κι ύστερα ένας όγδοος μίλησε κι ένας ένατος και δέκατος και μια σειρά από άλλους και δεν μπορούσα να βγάλω άκρη πια, από τις φωνές τους.
Κι έτσι την ίδια μέρα μετακόμισα στην καρδιά μιας κυδωνιάς , εκεί όπου οι σπόροι είναι λιγοστοί και δεν μιλάνε σχεδόν καθόλου…
Ο τρελός και τα ποιήματα του- Η Ροδιά – Χαλί Γκιμπράν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου